09/12/2015

Ik mis mijn opa.
Ik mis hem echt zoveel.

Dat kan me zo overvallen.
En me wegblazen.

Ik wou dat hij mijn kerstboom kon zien.
Onze kerstboom in onze loft.
Onze loft die eigenlijk nog een werf is.
Maar een werf met een mooie kerstboom.

Ik houd zoveel van mijn familie.
Ik heb dat écht niet verdiend.
Al die steun.
Al die liefde.

Zo een ondankbare puber ik geweest ben.
Als ik iets kon terugnemen, was het sowieso dat.

Of neen.
Dat zal op nummer twee staan.
Alsof de puberale grillen nog niet voldoende waren, moest er tijdens de jonge twintiger-jaren zonodig een eetstoornis naar boven komen.

1m76 – 38 kg

Deze staat op één.
Maar het heeft ons niet gekraakt.
Integendeel.
We hebben het overwonnen. Het heeft ons meerdere slagen en stoten gekost, maar we hebben het gehaald.
Zelfs al moest het me nu lukken een rusteloos en stabiel leven te leiden, dan nog maakt dat niet goed wat ik toen allemaal gevraagd heb van mijn familie.

beec7fa0d39810becbc41cfb36d94cde.jpg

En dat lukt me niet.
Stabiel en rusteloos zijn geen twee woorden die mij kenmerken.
Integendeel.
Zorgenkindje.
Eentje die veel zorg krijgt en immens dankbaar is.

En daarvoor moet je 28 zijn.
Om dit te beseffen.

Als ik ooit moeder word, ligt de lat hoog.
Eigenlijk ook niet.
Mijn ouders hebben een eenvoudig puur en zuiver hart.

Alleen zie je dat dezer dagen niet veel mee.
Ik hoop dat ik het geërfd heb.
Dat en een portie extreme kwetsbaarheid.

Mijn oma, nog zo een topvrouw.
Dat mens heeft al zoveel mee gemaakt.
En ze staat er.
Nog steeds.

Mijn opa een dik jaar geleden verloren.
Die twee waren altijd samen.
Altijd.

Waar mijn peter was, was mijn meter.
Samen het Belgisch grondwitlof ere aangedaan.
Werken, werken, werken.

Ze woont nu in een serviceflat.
Alle dames vliegen rond haar.
Ik ben zo fier.

Haar zondagnamiddagen zijn bezet.
Ze zitten dan allen samen op de gang.
Ik houd ervan.

Geef een reactie

